maandag 27 december 2010

Schotten in de sneeuw


De afgelopen tijd is er hier in Twente een hoop sneeuw gevallen. Het landschap is veranderd in een sprookjesachtig beeld. Natuurlijk wil je als fotograaf dan naar buiten om foto's te maken. Maar wat ga je dan fotograferen? Landschap of vogels in een winterse setting, tja wel moeilijk soms... Iedereen heeft dat wel eens denk ik. Ik besloot om naar het natuurgebied het 'Witte veen' bij Buurse te gaan om daar de aanwezige schotse hooglanders te fotograferen. Vooral nu er een dik pak sneeuw ligt komt de 'oerkracht' wat deze beesten uitstralen helemaal tot z'n recht. Ik moet dan gelijk denken aan opnames van muskusossen in winterse omstandigheden in de Dovrefjell te Noorwegen, die ik gezien heb op internet. Maar nu kun je dichter bij huis ook zulke opnames maken. Dus ik heb me goed warm aangekleed en mijn cameraspullen gepakt en richting het Witte veen gereden. Eenmaal daar aangekomen moest ik de schotse hooglanders nog wel even zoeken, want ze kunnen zwerven door het hele gebied. Het zat me gelukkig mee zodat ik tijd kon besparen met zoeken. Medewerkers van Natuurmonumenten hadden net de dieren bijgevoerd met een hooibaal, waardoor enkele exemplaren mooi dichtbij kwamen. Zo dichtbij, dat ik enkele portret opnames kon maken met mijn 10-20mm groothoeklens! Was best wel even wennen in het begin om zo'n 20cm van zo'n imposant dier te staan. De dieren zagen er wel fraai uit zo met die met ijs en sneeuw bedekte vacht.





3 opmerkingen:

  1. wat een geluk dat je niet zo hoefde te zoeken. Ze zijn ook prachtig geworden, wat een goed idee om de 10-20mm te gebruiken. Prachtig zijn ze geworden. Zal deze ook eens meer gaan gebruiken. Dank je wel om te laten zien dat het ook hiermee kan. Ik vind de foto's prachtig geworden.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldige opnamen!
    inderdaad nu zie je pas wat voor een machines het eigenlijk zijn.

    vooral de tweede foto straalt ongelooflijk veel kracht uit .

    groet uit Haakbergen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Ronald, jij had wel lef met die groothoek zeg. Ik vertrouw die reuzen nooit zo, met name die grote horens. Fraai serie.

    Goed uiteinde en alvast de allerbeste wensen voor 2011.

    Groet,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen