woensdag 31 augustus 2011

Vissen en fourageren op de Oelemars


Zoals jullie wel weten bezoek ik regelmatig de Oelemars om de daar aanwezige vogels te spotten en te fotograferen. De meeste tijd verblijf ik dan in de kijkhut, vanwaar je een mooi uitzicht hebt op het water en eilandjes. Ook heb ik er een tak geplaatst, waar met een beetje geluk soms een ijsvogel gaat zitten. Een aantal maanden geleden hebben we het eindelijk met de VWG-Losser zo ver gekregen dat de eilandjes voor de kijkhut werden opgehoogd met keileem. Dit zou ten goede komen aan de vogels en met name de steltlopers. Het leek me wel leuk om nu als het ware een balans op te maken met welke soorten we oa nu gezien hebben. Natuurlijk zijn er dagen bij dat je niets bijzonders ziet, maar soms zit er ook wat leuks tussen zoals laatst een tafeleend.Door de vele regen en af en toe een zonnetje schiet het onkruid echter omhoog op het eiland. Dit is wel nadelig voor het aantrekken van diverse vogelsoorten. In het begin zag je nog kleine plevieren en oeverlopers, maar die laten het eiland nu links liggen. Alleen de nijlganzen en grauwe ganzen komen er soms fourageren. Er zijn ondertussen plannen gemaakt om het onkruid etc. te verwijderen. In de Oelemars zwemt er ook heel wat vis rond, wat natuurlijk ook veel vogels aantrekt. Dat er zelfs snoek rondzwemt hebben jullie in de vorige blog kunnen zien! De ijsvogel komt zo af en toe een visje vangen voor de kijkhut en de fuut en blauwe reiger zijn ook regelmatig aanwezig. Hier laat ik een aantal opnames zien die ik de laatste tijd gemaakt heb vanuit de kijkhut.


oeverloper

kleine plevier

fuut


blauwe reiger


ijsvogel

ijsvogel

aalscholver

nijlgans

1 opmerking:

  1. Hoi Ronald,

    Mooie serie. Die eerste ijsvogel foto is echt een plaatje. Maar het mooist vind ik eigenlijk de aalscholver omdat het licht er zo mooi op valt. Jammer dat die kijkhut toch wel wat uit mijn buurt ligt.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen