maandag 9 juli 2012

Grauwe klauwier en steenuiltje

Regelmatig ga ik even naar het Haaksbergerveen om daar vogels te spotten. Nu was daar recent een paartje grauwe klauwieren gezien en die wilde ik zelf ook wel eens waarnemen. Deze zomergast zie je tenslotte niet dagelijks. Het is een schaarse broedvogel die in Nederland op de rode lijst voorkomt. Hij heeft ook de gewoonte gevangen prooien als voedselvoorraad op te prikken aan doornen of prikkeldraad. Vanuit de auto hield ik een tijdje het gebied in de gaten waar de grauwe klauwier zich moest ophouden. Hij liet zich even zien, op het prikkeldraad, wat voor een foto niet echt fraai is natuurlijk. Maar dat is beter dan helemaal niets en ze zitten nu eenmaal vaak op het prikkeldraad. De tijd verstreek en het licht begon al wat harder te worden. Ik besloot maar verder te gaan rijden en pakte de camera weer in mijn tas. Ik was net een paar meter weggereden toen ik in mijn ooghoek de grauwe klauwier op een takje van een jonge eik zag zitten! Gelijk de auto weer in z'n achteruit en de camera weer uit de tas gehaald. Lens met converter erop en gelukkig bleef hij zitten. Ondertussen was het ook bewolkt geworden, wat ten gunste kwam voor de belichting. Uiteindelijk kon ik deze prachtige gemaskerde bandiet mooi fotograferen.

                                             vrouwtje grauwe klauwier
                                            vrouwtje grauwe klauwier





Opnames gemaakt met Canon 7D met 500mmF4 en 1.4x converter vanaf rijstzak.

Een stukje verder rijdend zag ik met mijn verrekijker een steenuiltje zitten op een weidepaaltje van een boerenerf. Hij was aan het jagen. Gelukkig kwam hij mijn kant op gevlogen en landde voor mij op een paaltje, waar hij weer het weiland afspeurde. Rustig de auto in positie gebracht zodat ik wat opnames kon maken van dit prachtige uiltje. Hij trok zich niets van mijn aanwezigheid aan en ging ongestoord verder. Zo kreeg ik de gelegenheid om een leuke serie opnames te maken van deze steenuil.
Natuurlijk ging ik met een volle geheugenkaart en tevreden gevoel weer thuiswaards







Opnames gemaakt met Canon 7D en 500mm F4 vanaf rijstzak

Meer opnames staan ook op mijn website.

6 opmerkingen:

  1. Hele fraaie serie natuurfoto,s Ronald vooral je laatste steenuilfoto!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi buitenkansje alnog van de Klauwier. Prachtig staat die er op. Met wat geluk kon je de Steenuil ook wéér zo fraaie vastleggen. Ik hoop ook nog eens een keer zulke beelden te maken.

    Nu nog maar even hiervan genieten.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig gewoon. wie wil zo'n geheugenkaartje nou niet ;-)

    groeten

    Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig Ronald, De klauwiertjes houden het daar goed uit.
    Ben er zelf na ze bij toeval gevonden te hebben, al diverse keren wezen posten.
    Een eind verder is nog een koppel gezien, maar die heb ik helaas nog niet gezien.
    Steenuilen kun je daar, als je goed oplet inderdaad zomaar tegen komen.
    Kan me voorstellen dat je met een voldaan gevoel huiswaarts gekeerd bent.
    Ken het gevoel, zeker met deze twee soorten.
    Mooie serie.
    MvG
    Art

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor jullie reacties!

    @Art, zeker met een voldaan gevoel naar huis gegaan. Thanks voor de tip!

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een prachtige waarneming en dito foto,s. Ik heb de steenkuilen nog niet gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen