woensdag 4 juli 2012

Heideblauwtjes en juffers

Het weer werkt de laatste tijd niet echt mee voor ons als natuurfotograaf. Vooral voor macrofotografie is het weer echt bagger.De temperaturen zijn voor deze tijd van het jaar veel te laag, waardoor oa de vlinders laat op gang komen. Ook waait het vaak veel te hard en dat is ook niet bevordelijk voor goede macrofotografie. En als ook nog de zon het laat afweten, dan weet je het wel... Toch ben ik een aantal keren op pad gegaan om toch een poging te wagen. Vroeg de wekker zetten omdat 's morgens de insecten, vlinders etc. nog niet bewegelijk zijn en je ze dus makkelijker kunt benaderen. In het natuurgebied het Duivelshof, vlakbij mijn woonplaats Losser heb ik heideblauwtjes gefotografeerd. Deze kleine vlindertjes komen voor zoals de naam al aangeeft op heideveldjes, met name dophei. De mannetjes zijn mooi blauw van kleur, terwijl de vrouwtjes een bruine kleur hebben. De vliegtijd is van juni tot augustus. Het heideblauwtje heeft als status kwetsbaar en is daarom op de Nederlandse rodelijst geplaatst. Ondanks de weersomstandigheden heb ik toch wel een leuke serie opnames naar mijn tevredenheid kunnen maken.




                                           vrouwtje
                                                
                                           mannetje
                                     



Langs een beek heb ik een aantal opnames gemaakt van juffers. Het blijft voor mij wel erg lastig om de juffers op naam te brengen. Ze lijken allemaal erg veel op elkaar. Fotogeniek zijn ze echter wel door de prachtige kleuren. Heb ook een paringswiel van twee lantaarntjes vast kunnen leggen.
Alle opnames gemaakt uit de hand met een Canon 40D i.c.m een Tamron 90mm F2.8 macro.



7 opmerkingen:

  1. Hoi Ronald,

    Fraai berichtje. De laatste foto is mijn favoriet. Valt me wel op dat je ze pas echt mooi worden als je ze close-up (door erop te klikken) bekijkt. Dan namelijk vind ik de eerste foto ineens ook erg fraai wegens de compositie.

    PS: zie dat je de antispam niet hebt uitstaan; je bent een van de weinigen in bloggersland die dit nog aan hebben staan; het houdt volgens mij menigeen tegen om commentaar te geven omdat het een crime is om die cijfers en letters te ontcijferen; wellicht toch eens uitzetten?

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd weer een uitdaging om die juffers er goed op te krijgen. Je hebt het Lantaarntje er mooi op staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Robert: Bedankt voor de tip en reactie. Was mij er niet van bewust en stoorde mij erzelf ook aan op andere weblogs...
    Heb het gelijk aangepast, zodat je voortaan sneller een reactie kunt geven!

    grt,

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ronald,

    Fraaie macro foto's laat je hier zien, waarbij je erg mooie composities hebt gekozen en lekker veel ruimte hebt gegeven aan de Blauwtjes. Blijven echt fotogenieke vlinders, die ik graag ook op de kiek zet.

    Eigenlijk vind ik ze allemaal even prachtig.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie serie van de heideblauwtjes. Niet voor niks zo vroeg opgestaan. Hopelijk gaat het nog beter weer worden voor de macrofotootjes want zulke willen we wel meer zien.

    groeten

    Jowan

    BeantwoordenVerwijderen