zaterdag 25 augustus 2012

Badgasten in het bos

Afgelopen week heb ik weer eens de boshut bezocht van Han Bouwmeester. Het was al weer een jaar geleden dat ik er gezeten heb en omdat het nu al een tijdje warmer en droger weer is, is de kans groot dat er vogels in het water gaan baderen. Dit levert natuurlijk altijd leuke opnames op. Aangekomen bij de boshut eerst een beetje de setting aangepast, zodat de achtergrond mooi rustig is en je dus geen storende elementen in je foto's krijgt. Ook een mooie boomstronk geplaatst waar wel een eekhoorn mooi op kan gaan zitten...
Altijd is het een beleving dat je ongestoord zo dichtbij vogels kunt observeren zonder dat ze je in de gaten hebben. De hut is nu zelfs uitgerust met ontspiegeld glas, zodat je helemaal ongestoord je gang kunt gaan. Het was een komen en gaan van vogels, eerst de stamgasten als kool- en pimpelmees, later  winterkoning, glanskop, roodborst, zanglijster, merel, bonte vliegenvanger, grote bonte specht en boomklever. De meeste vogels maakten dankbaar gebruik van het water om te baderen en te drinken. Tot mijn verbazing zag ik ook een paartje gekraagde roodstaart de plek bezoeken, waarvan het vrouwtje mooi even ging baderen. Dit leverde natuurlijk mooi beelden op, vooral door het lage standpunt. Uiteindelijk werd ik nog getrakteerd op een tweetal leuke gasten, een tuinfluiter en een mooie op kleur zijnde fitis! Vooral de tuinfluiter was welkom, had er nog nooit een voor mijn lens gehad. De sperwer liet zich niet zien, hoewel deze wel aan het jagen was, want soms was het erg stil rond de hut en was er geen vogel te bekennen...  Af en toe liet een rosse woelmuis zich wel zien en een eekhoorn kwam nog even polshoogte nemen. Kortom, ik heb mij weer uitstekend vermaakt en heb mijn geheugenkaarten (2x8Gb) vol geschoten met mooie opnames. Hieronder laat ik jullie een aantal opnames zien van deze geslaagde sessie.

                                            vink

                                             zwartkop

                                            roodborst

                                            fitis

                                           zanglijster

                                            gekraagde roodstaart

                                            gekraagde roodstaart

                                                         tuinfluiter

Meer opnames zijn te zien op mijn website

4 opmerkingen:

  1. Dat je nog een keuze hebt kunnen maken om hier te plaatsen uit zoveel mooie foto's. Het is een heel bijzonder plekje, dit hutje, ga even op de site kijken.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een keur aan vogels komt er langs bij die hut. Zo te zien zijn het goedbesteeede uurtjes geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ronald,

    Ben er één keer geweest in de lente van dit jaar en je doet me er naar terug verlangen! Vind je gekraagde roodstaart (tweede foto ervan) erg geslaagd!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor het kijken en jullie reacties!

    BeantwoordenVerwijderen