zaterdag 29 december 2012

Eindejaarsknaller


Het jaar is nu bijna ten einde en dan denk je vaak nog even terug aan die mooie momenten die je hebt beleeft in de natuur en de foto's die je dan gemaakt hebt. Heb nu vakantie en met het huidige weer is het een mooie gelegenheid om je archief eens op te schonen. Tijdens deze werkzaamheden kreeg ik plots een sms-je van iemand van de VWG met de mededeling dat er een roerdomp voor de kijkhut in de Oelemars gesignaleerd was. Nu was ik al op de hoogte dat er een roerdomp gespot was afgelopen week, maar omdat deze zeer schuwe en mysterieuze moerasvogel niet vaak gezien wordt, heb ik er verder geen aandacht aan besteed. Maar nu zo vlak voor de kijkhut is dit een buitenkansje. Dus vlug mijn fotospullen gepakt en richting de Oelemars gefietst. Er waren ter plekke al meer fotografen die deze gelegenheid niet voorbij lieten gaan. De roerdomp is een goed gecamoufleerde vogel die in moeras- en rietvelden leeft en wordt maar zelden gezien. Bij gevaar neemt hij de zogenaamde 'paalhouding' aan, waarbij de vogel de kop en de hals omhoog richt en daardoor vanwege de zwarte lengtestrepen nauwelijks van het riet te onderscheiden is. Roerdompen voeden zich met vis, kikkers en insecten. Ik had nog nooit een roerdomp gezien en ook nu moest ik enige moeite doen om hem te spotten in het riet. Af en toe kwam hij uit de dekking en dan had je de gelegenheid om hem te fotograferen. Dit was echter zeer lastig door de vele rietstengels die vaak in de weg zaten. Ook het scherpstellen werd hierdoor bemoeilijkt. Desondanks kon ik wel een paar opnames maken waar ik tevreden mee ben. Tenslotte maak je dit niet elke dag mee en al helemaal niet in Twente. Normaal moet je voor deze vogels afreizen naar bv het Lauwersmeer. Ook de ijsvogelvrouw liet zich weer regelmatig zien voor de kijkhut en heb daar ook wat opnames van gemaakt. Onderhand heb ik talloze foto's van 'ijsvogel op stokje' maar kan het gewoon niet weerstaan om af te drukken.....
Al met al is dit wel een hele fraaie eindejaarsafsluiting!



           
                                          paalhouding



5 opmerkingen:

  1. Prachtige afsluiter van het jaar! Erg mooi om een roerdomp bast te kunnen leggen, maar zeker op deze manier! Erg mooi blog weer!

    Ik wens je een hele fijne jaarwisseling toe en een prachtig fotografisch 2013!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ronald,

    Geen slechte manier om het jaar af te sluiten!

    Ik wens je een fijne jaarwisseling en een goed 2013.

    Gr.Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Robert, was zeker een goede afsluiting! Ook een goede jaarwisseling gewenst.

      Verwijderen
  3. Hallo Ronald,

    Wat een mazzel dat deze Roerdomp zich mooi liet fotograferen voor de kijkhut. Het heeft je een hele mooie serie opgeleverd waar stiekem wel jaloers op ben. De Ijsvogel is ook nog steeds een trouwe gast daar.

    Fraaie platen.

    Nog een gelukkig en gezond 2013!!!


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen