dinsdag 3 december 2013

Vogelhysterie in Nederland, de Sperweruil

Al ruim een week is vogelminnend  Nederland in de ban van de sperweruil, die gespot was in Zwolle. Deze zeer zeldzame uil is nog maar drie keer waargenomen in Nederland. De laatste keer was in 2005. Zelf had ik het geluk deze uil al een keer in Revelstoke NP te fotograferen tijdens mijn laatste Canada reis. Zelf ga ik niet stad en land afreizen om vogels te zien en te fotograferen, maar dit vond ik wel een buitenkansje. Afgelopen week heb ik onderstaande foto's kunnen maken van deze dwaalgast. Natuurlijk was ik niet alleen, maar ja, soms moet je even de 'knop' om zetten en gewoon genieten! Best lastig om goede opnames te maken, vooral als hij wat hoger in een boom gaat zitten tussen de takjes. Het licht werkte dan ook niet erg mee... Tot hij na een geslaagde muizenvangst even ging uitrusten in een mooie geel gekleurde esdoorn, dit vond ik wel een mooie setting. De sperweruil leeft in Noord-Amerika, Canada en het noorden van Scandinavië.






3 opmerkingen:

  1. Prachtserie! Zo mooi met een muis heb ik 'm er helaas niet op gekregen!

    Groeten John

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt er een prachtserie aan overgehouden. Hysterie is inderdaad het juiste woord, werkt bij mij averechts, ik ga dus niet :)

    Groet,
    Ronald Pol

    BeantwoordenVerwijderen