zondag 2 maart 2014

Witte uil en zwarte ibis

Naast een sperweruil en dwerguil werd Nederland ook nog bezocht door een sneeuwuil. Niet een maar twee sneeuwuilen die meegelift zijn op een vrachtschip uit Canada, waar het echte winter is met veel sneeuw en temperaturen ver beneden het vriespunt. De sneeuwuilen, twee juveniele vrouwtjes, zijn neergestreken op Vlieland. Vele vogelaars en fotografen hadden de trip al gemaakt naar het waddeneiland om deze toch wel bijzondere uil te zien. ook ik liep lang met die gedachte rond, maar Vlieland is ook niet 'even' te doen. Maar na de sperwer- en dwerguil gefotografeerd te hebben kon ik deze toch niet overslaan. Samen met twee andere fotografen die ook met dezelfde gedachte rondliepen hebben we de knoop doorgehakt en zijn afgelopen vrijdag naar Vlieland vertrokken. Na twee uurtjes rijden kwamen we aan in Harlingen waar we de veerboot pakten. Het was erg mistig, maar die trok later weg. Op het eiland een huurfiets opgehaald en verder gefietst naar de plek waar de sneeuwuil gespot is. Gelukkig hadden we de sneeuwuil redelijk snel gevonden. Rustend op een duintop konden we de sneeuwuil mooi vastleggen. Geweldig om zo'n mooie uil van dichtbij te kunnen zien en te fotograferen. Vele opnames kunnen maken, ook vliegbeelden, dankzij een oetlul die met zijn cameraatje het nodig vond te dichtbij te komen...
Al met al een hele geslaagde dag gehad voor mijn eerste bezoek aan het waddeneiland Vlieland.
Hieronder een aantal opnames gemaakt die dag. Meer beelden staan op mijn website.







Zaterdag kreeg ik van een lid van de vogelwerkgroep de tip dat er een zwarte ibis was gespot, vlak over de grens bij Epe in Duitsland. Hij zou er al een week zitten in een plaatselijk natuurgebied. Mijn fotospullen gepakt en toch maar even gaan kijken of hij er nog zat. Aangekomen bij het gebied kon ik de zwarte ibis eerst niet vinden. Net toen ik het weer voor gezien hield zag een Duitse vogelaar de ibis. Hij zat goed verstopt tussen de vegetatie. Statief met camera opgesteld en rustig gewacht tot hij in beeld kwam. Gelukkig werkte hij mee en kon ik een aantal geslaagde opnames maken tijdens het foerageren van deze dwaalgast uit het zuiden.
Hier een aantal opnames van de zwarte ibis. Meer beelden op mijn website.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten